उपभोक्ता चरम मारमा छन् । हरेक वस्तु तथा सेवामा उपभोक्ताहरु ठगिनुपरिरहेको छ । नुनदेखि सुन, ओठदेखि गोठ र आलीदेखि थालीसम्म उपभोक्ता कुनै न कुनै ढंगबाट प्रताडित छन् । न त राज्यले आफ्नो भूमिका स्पष्टरुपमा निर्वाह गर्न सकेको छ, न त उपभोक्ता अधिकारवादी संस्थाहरुले खबरदारी गर्न सकेका छन् । यसै परिप्रेक्ष्यमा उपभोक्ताका विविध सवालमा हरेकपल डटकमका लागि तुलसी सुवेदीले उपभोक्ता अधिकार अनुसन्धान मञ्चका अध्यक्ष माधव तिमल्सिनासँग गरिएको कुराकानीको सारसंक्षेप ।
अहिले उपभोक्ताले कस्ता समस्याहरु भोगिरहेका छन् ?
विशेषगरी बजारमा अखाद्य वस्तु उत्पादन, बेचबिखन र भण्डारण गर्ने मुख्य समस्या रहेको छ । सरकारले अनुगमन गर्ने संयन्त्र छुट्याएर ३ सय ६५ दिन नै अनुगमन गर्नुपर्दछ । वस्तु र सेवा छुट्याएर अधिकतम खुद्रा मूल्य निर्धारण गरेर अनुगमन गर्न सके मात्र उपभोक्ताका समस्याहरु केही हदसम्म कम हुनेछन् । यसरी प्रतिष्पर्धा कुण्ठित नहुने, उपभोक्ताको छनौट गर्ने अधार सुनिश्चित हुने लगायतका आधारमा राज्यले बजार अनुगमन हेर्ने संयन्त्र छुट्टै बनाउनुपर्ने हाम्रो माग छ । जबसम्म बजार अनुगमन गर्ने छुट्टै संयन्त्र हुन सक्दैन् तबसम्म जेजति कुरामा बहस चलाइरहेका छौं, सब निरर्थक हुन्छ । गाँस, बास, कपास, यातायात, शिक्षा, औषधी, लगायतका कुरामा उपभोक्ता मारमा परिरहन्छन् ।
अनुगमन कत्तिको प्रभावकारी भएको पाउनुभएको छ ?
अनुगमन भएको छ, तर अनुगमनको प्रभावकारिता आम नागरिकले महशुस गर्न पाएका छैनन् । गल्ती गर्नेलाई कारवाही र राम्रो काम गर्ने पुरस्कृृत गर्नुपर्छ तर अहिले त्यसो हुन सकेको छैन । अहिले बजारमा अखाद्य वस्तु, म्याद सकिएका बस्तु पाइन्छ । लेभल, ब्याच उल्लेख नगरेको, तोकेका मापदण्ड पूरा नभएको, उपभोक्ताको अनुहार हेरेर मूल्य निर्धारण गरिने पारिपाटीले समस्या सिर्जना भइरहेको छ ।
उपभोक्ताको हकहित गर्न विभिन्न उपभोक्ता अधिकारवादी संघसंस्था खुलेका छन् तर पनि उपभोक्ताले राहत पाउन सकिरहेका छैनन्, उनीहरुकोे अस्वस्थ्य प्रतिष्पर्धाका कारण उपभोक्तमा कहिलेसम्म मारमा पर्ने ?
बजारमा एकदमै अस्वस्थ प्रतिष्पर्धा छ । यहाँ दुईखाले कुरा गर्न सकिन्छ । वाणिज्य विभागअन्र्तगत रहेको खाद्य तथा गुण नियन्त्रण विभाग, नापतौल विभाग, औषधी, कृषि, पशु लगायत समन्वय गर्न २०५९ सालमा संयुक्त बजार अनुगमन निर्देशिका जारी भएको थियो । उक्त निर्देशिका अझैसम्म जारी भएको अवस्था छैन । अर्को कुरा विशेषगरी अधिकारवादी संस्थाहरुबीच पनि आपसी मेलमिलाप नहुनु, एकता नहुनु, साझा मुद्वा र एजेन्डामा एक हुन नसकेको अवस्था छ । यसले गर्दा उपभोक्ता टुहुरो भएको छ । उसले कतै पनि आफ्नो अधिकार प्रयोग गर्न पाएको छैन् । उपभोक्ता अधिकारबाट पूर्णरुपमा सुरक्षित हुन सकेको छैन । हामीलाई राज्यले स्रोत साधन उपलब्ध गराएको छैन । हामी स्वयम्सेवीरुपमा काम गरेका छौं । हाम्रो संस्थागत तथा व्यक्तित्व विकासका लागि राज्यले बजेट विनियोजन गर्न आवश्यक छ । हामीले पटकपटक राज्यलाई आग्रह गरेका छौं । तर राज्यले हामीलाई स्रोत साधन उपलब्ध गराउन सकेको छैन । राज्यले हामीलाई ओझको रुपमा लिनुपर्यो, बोझको रुपमा होइन । हामीलाई राज्यले प्रयोग गर्न जान्नुपर्यो । उपभोक्ता शिक्षा सञ्चालन गर्न राज्यले उपभोक्ता अधिकारवादी संस्थालाई सहयोग नगरी सुखै छैन । अहिले बजार हाम्रो नियन्त्रणमा छैन । नुनदेखि सुनसम्म, ओठदेखी गोठसम्म, आलीदेखि थालीसम्म ठगिएको अवस्था छ । मिसावट, कालोबजारी, सिन्डीकेट र कार्टेलिङ गरिरहेको अवस्था छ । यस्ता प्रकारबाट उपभोक्ता कसरी बच्ने भन्ने चेतनाको कमी छ । त्यसकारण पनि राज्यले उपभोक्तावादी संस्थालाई सहयोग गर्नुपर्ने जरुरत छ । देशब्यापी रुपमा उपभोक्तावादीहरुलाई कार्यक्रम गर्न राज्यले सहयोग नगरी सुखै छैन ।
उपभोक्ता अधिकारवादीहरु छरिएर रहेका छन्, उनीहरुले विषयगत कार्यक्रम पनि ल्याउन सकेका छैनन् । अब सबै मिलेर कार्यगत एकता गर्न किन सक्दैनन् ?
हामी सबै उपभोक्तावादीको उद्देश्य भनेको उपभोक्ता अधिकार आन्दोलन निष्कर्षमा पुर्याउने उद्देश्यका साथ गठन भएका हौं । उपभोक्ता अधिकार सुनिश्चित गर्ने, बजार स्वच्छ बनाउने र विकृती निराकरण गर्ने नै हाम्रो ध्येय हो । हामी कार्यगत एकता मात्र होइन कि सबै उपभोक्ता अधिकारबादी एक भएर उपभोक्तालाई अधिकार सुनिश्चित गर्न सकिन्छ । अहिले दूध, पानी, खाद्यान्न, औषधी, नुन, तेल, स्वास्थ्य समस्या लत्ता कपडालगायत सबैमा समस्या छ । तर पनि हामीले यी समस्या समाधान गर्न पहल नथाल्ने हो भने उपभोक्ताले कहिल्यै अधिकार पाउँदैनन् ।
अहिले विशेषगरी चारपाँचवटा संस्थाले आफ्नो गतिविधिबाट उपभोक्ताको मन जित्न सकेका छन् । बजार अनुगमनमा क्रियाशील भएर काम गरिरहेका छन् । हामीलाई राज्यले ‘वाच डग’को रुपमा हेरिदिने, काम दिने, मूल्यांकन गरिदिने गर्नु आवश्यक छ । स्रोत साधान नभएर पनि चाहेर पनि केही उपभोक्ता अधिकारवादी संस्थाहरुले चाहेर पनि रचनात्मक काम गर्न सकेको अवस्था छैन् । स्रोत, सदस्यता, परिचालनलगायतका आधारमा मूल्यांकन गरेर हाम्रो कामको मूल्यांकन र स्रोतको बाँडफाँड गर्नु सरकारको दायित्व रहन्छ । राज्यले ओट दिने काम गर्नुपर्छ । राज्यले बजेटमा उपभोक्ताको नामसमेत उच्चारण गर्न चाहेनन् । उपभोक्ता कुनै वर्ग विशेष, पार्टी विशेष पनि होइन, उपभोक्ताले पाउने नैसर्गिक अधिकारको कुरा हो । राज्यले आफै मापदण्ड बनाएर हामीलाई स्पेस दिनुपर्ने अवस्था छ । अहिले उपभोक्ता अदालत, उपभोक्ता आयोगको पनि कुरा आइरहेको छ, अब बन्ने नयाँ संबिधानमा उपभोक्ताले फरकखाले अनुभूति गर्न पाउनुपर्छ । के गरेर हुन्छ, उपभोक्ताको अधिकार बुलन्द गर्न राज्य नै क्रियाशील हुनुपर्छ । यसरी आ–आफ्नो तबरबाट काम गर्दा उपभोक्ताले अधिकार नपाउने र ऊपभोक्ता अधिकारवादी आन्दोलन तार्किक निष्कर्षमा नपुग्ने मेरो ठहर छ ।
अहिले संबिधान पनि बन्दै छ, संबिधानमा के कुरा राखियो भने उपभोक्ताले आफ्नो अधिकारको प्रत्याभूति गर्न पाउने छन् ?
संविधानको प्रस्थावनामै उपभोक्ताको अधिकारको कुरा उल्लेख गर्नुपर्छ । त्यसो हुन सके मात्र उपभोक्ताका जल्दाबल्दा समस्या समाधान गर्न सघाउ पुग्ने छ । यदी प्रस्थावनामै समेट्न नसके पनि मौलिक हकमा उपभोक्ताको कुरा समावेश गर्न जरुर भइसकेको छ । राज्यको आर्थिक आर्थिक सिद्वान्तमा अखाद्य वस्तु बिक्री वितरण गर्नेलाई कारवाही गर्नुका साथै क्षतीपूर्ति भराउने व्यवस्था राख्नुपर्छ । ४० बढी उपभोक्ता अधिकारका कानुन छन्, ती परिमार्जन सुधार, परिमार्जन गर्नुका साथै कार्यान्वयन गर्नुपर्छ । हामीले उपभोक्ताका कानुनको अभाव महसुश गरेका छैनौं, तर कार्यान्वयन पक्ष भने अत्यन्त फितलो छ ।
कानुन कार्यान्वयन गर्न किन ध्यान दिइएन, उपभोक्ता अधिकारवादीले आवाज उठाउन नसकेका हुन् कि ?
कानुन प्रशस्त छ । हरेक खाले कानुन बनेका छन् तर अनुगमन गर्ने उच्च निकायमा बसेकाहरुको कारवाही गर्ने दृढ इच्छाशक्ती नभएका कारण कानुन कार्यान्वयन हुन सकेको छैन । अनुगमन नाम मात्रको भएको छ । नेपालको उपभोक्ताको काम अपूर्ण छ । कारवाही गर्न सकिने प्रशस्त आधार भएपनि त्यतिकै छोडिरहेको अवस्था छ । उपभोक्ता ऐन २०५४ संशोधनको क्रममा छ तर पनि अझै संशोधन हुन सकिरहेको छैन् । सरोकारवालानिकाय सम्मिलित अनुगमन टोलीले ट्राफिकको सिष्टमजस्तै अन द स्टप कारवाही गर्न सक्नुपर्छ । यसो गरे मात्र उपभोक्ताले न्याय पाउनेछन् । बजार स्वच्छ हुनेछ । बजारमा मूल्य सूची राखेन, कम गुणस्तरको बेच्यो, दर्ता नगरी व्यवसाय ग¥यो लगायतका कुरा समेटेर संशोधन गर्न खोजिए पनि राजनीतिक नेतृत्वले आफ्नो अनुकुल नदेखेर संशोधन गर्न मानिरहेका छैनन् । संबिधान दशौं पटक संशोधन भएपनि उपभोक्ताको अधिकार सुनिश्चित गर्न उपभोक्ता ऐन २०५४ संशोधन भएको छैन । त्यसकारण दूध दूध छैन्, पानी पानी छैन्, तरकारी तरकारी छैन्, सबै कुरामा उपभोक्ता ठगिएको अवस्था छ । खाद्य वस्तुको तुलनामा अखाद्य वस्तु बजारमा बिक्री भइरहेको अवस्था छ ।
मानिस किन यसरी आपराधिक क्रियाकलापमा संलग्न भएको होला जस्तो लाग्छ तपाईलाई ?
मान्छेमा एउटा वस्टुको व्यवसाय भएपनि अर्को वस्तुको उपभोक्ता हो भन्ने ख्यालै भएन । व्यवसायी इमान्दार भएनन्, राज्य गैर जिम्मेवार भयो । न्यूरोडको गुटपाकदेखि लिएर अनमोलको घुउमा जनावरको बोसो मिसाइयो भनेर अनुगमनले प्रष्ट पार्दा पनि कारवाही भएन । थोरै पैसामा कारवाही गरेर उम्काइयो । उनीहरुमा थोरै पैसा तिरेर भएपनि उम्किन्छु भन्ने परिपाटी बिकास भयो । यस्ता नजिरका कारण मान्छे आपराधिकरणतर्फ उन्मुख भयो । मान्छेलाई रातारात धनी बन्नुपर्यो । मानव स्वास्थ्य भन्दा पैसालाई ठूलो ठानेका कारण हाम्रो समाज आपराधिकरणतर्फ उन्मुख भयो । अखाद्य वस्तुको उत्पादन, बिक्री वितरण, भण्डारण भइरहेको, र मिती सकिएको वस्तुलाई पनि पुनःलेभलिङ लगाएर बिक्री भइरहेको अवस्था छ ।
स्वच्छ समाज निर्माण गर्नका लागि कसको भूमिका महत्वपूर्ण हुन्छ, उपभोक्ता अधिकारवादीले नीतिगततहमा कस्ता प्रभाव जमाउन सके, कसरी समीक्षा गर्नुहुन्छ ?
हाम्रो महत्वपूर्ण भूमिका भनेको उपभोक्ता अधिकार संशोधन प्रक्रियामा जानु, उपभोक्ता अधिकारलाई मौलिक हकमा राखिनु, अख्तियार, संसदमा, सर्तकता केन्द्रमा पनि उपभोक्ता अधिकारको बहस चल्नु नै हाम्रो उपलब्धी हो । अर्थ उपभोक्ता हित संरक्षण समिति गठन हुुनु, ७५ जिल्लामा अनुगमन समिति गठन हुनु, वाणिज्य विभागले पनि नियमित अनुगमन गर्नु हाम्रो नियमित खबरदारी र समन्वयका कारण सम्भव भएको हो । संयुक्त बजार अनुगमन निर्देशिका जारी भइसकेपछि राज्यको प्राथमिकतामा उपभोक्ताका कुरा प्राथमिकतामा परेका छन् । उजुरी गर्ने परिपाटी उपभोक्तामा बढेको छ । तर ग्रामीण भेगमा उस्ततै समस्या छ । बजार अनुगमनलाई शहरकेन्दित, सिजनेबल होइन, नियमित व्यवस्थित र प्रभावकारी बनाउनुपर्छ भन्ने मेरो मान्यता हो ।
अन्तमा भनिदिनुहोस् कि, उपभोक्ता अधिकार सुनिश्चित गर्नका लागि कसले के भूमिका निर्वाह गर्नुपर्ला ?
सबैभन्दा पहिला उपभोक्ता अधिकार सुनिश्चित गर्न उपभोक्ता सचेत र सजग बन्नुपर्छ, राज्य जिम्मेवार बन्नुपर्छ र तेस्रो कुरा भनेको व्यवसायी इमान्दार बन्नुपर्छ । इमान्दार व्यवसाय, जागरुक उपभोक्ता र जिम्मेवार राज्य भएमात्र उपभोक्ताका अधिकार सुनिश्चित हुन सक्छन् । (harekpal.com बाट)
Central Office Balaju –16, Kathmandu
crinvestigationforum@gmail.com
Tel: +977 1 4359459
Mob: 9841078209, 9841519971
Fax: +977 1 4359459
“खाद्यवस्तु स्वस्थ्य राख्नको लागि उत्पादन, भण्डारण र वितरण कार्य व्यवस्थित गरौं ।”
“स्वस्थ्य खाना उपभोक्ताको चाहाना ।”
“स्वस्थ्य खाऔं निरोगी भएर बाचौं ।”
“स्वस्थ्य खाना पाउने अधिकार नयाँ संविद्यानमा सुनिश्चित गरियोस् ।”
“उपभोक्तालाई स्वस्थ्य बस्तु उपलब्ध गराउनु प्रदायकको दायित्य हो ।”
“विषाधीको प्रयोग घटाऔं कृषि उत्पादनलाई स्वस्थ्य बनाऔं ।”
“म्याद नाघेको खाद्यवस्तु उपभोग नगरौं ।”
“ख्राद्यवस्तुमा अखाद्यवस्तुको मिसाउनु अपराध हो ।”
“उपभोक्ता अधिकार हामी सबैको सरोकार ।”
“उपभोक्ता अधिकारको सम्मान गरौं ।”
“हामी सबै उपभोक्ता, हाम्रो अधिकार उपभोक्ता अधिकार । ”
“उपभोक्ता अदालत गठन गरौं ।”
“लेवल हेरेर सामान खरिद गरौं ।”